Bye Bye Bobotie, Hello Hagelslag! - Reisverslag uit Woudenberg, Nederland van Lisanne - WaarBenJij.nu Bye Bye Bobotie, Hello Hagelslag! - Reisverslag uit Woudenberg, Nederland van Lisanne - WaarBenJij.nu

Bye Bye Bobotie, Hello Hagelslag!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

31 Mei 2014 | Nederland, Woudenberg

Eindelijk heb ik de mogelijkheid om iets van mij/ons te laten horen. Mijn laptop was geblokkeerd en daardoor heb ik vanuit Zuid Afrika niets meer van ons kunnen laten horen. Mijn lieve broer heeft inmiddels mijn laptopje gemaakt en dit geeft mij de mogelijkheid nog een paar laatste woordjes te schrijven over onze belevenissen in Zuid Afrika.

We zijn 3,5 week geleden begonnen met 3 dagen Kruger park. De eerste dag hadden we een stroef begin, maar uiteindelijk hebben we zelfs jagende leeuwen gezien! Na een uur te rijden zonder dier, mens of auto te hebben gezien, zagen we wat zwijntjes. Daar hebben we toen maar wat foto’s van gemaakt, toen zag ik opeens wat lichts bewegen. Op dat moment sprongen 4 leeuwen op en jaagden achter de zwijntjes aan. Drie leeuwen gingen achter een klein zwijntje aan (arme Pumba) en de andere leeuw had het op een ander zwijntje gemunt. Die laatste had geen succes, waardoor deze (al balend) voor ons heeft geposeerd zodat we toch wat foto’s konden maken. Het jagen ging zooo snel ging dat ik daar (helaas) niets van heb vast kunnen leggen. Maar dit was zo mooi om meegemaakt te hebben! Verder hebben we ontzettend veel dieren gezien, zoals neushoorns, een hyena, nijlpaarden, kuddes olifanten/buffels etc . en hebben we bijna een olifant aangereden! Helaas hebben we ook deze keer (maar) 4 van de big 5 gezien, de luipaard had zich ook deze keer te goed verstopt.
Na deze beestenboel zijn we naar Blyde River Canyon geweest, waarvan ik vond dat mijn ouders en zus dit ook gezien hadden moeten hebben. Waar er gehiked hebben in de Canyon. Vervolgens zijn we naar Drakensbergen gereden, bij Harrysmith. Ook hier hebben we gehiked. Vervolgens zijn we naar Ladybrand gegaan, dit plaatsje ligt dicht bij de hoofdstad van Lesotho. In die hoofdstad hebben we een dagje rondgelopen. Als enige blanken trokken we behoorlijk wat aandacht. Je zag aan de reactie van sommige mensen (vooral kinderen) dat ze nog nooit blanke mensen hadden gezien. Dit was wel grappig om meegemaakt te hebben, aangezien ik me in Zuid Afrika vaak niet “blank”voelde, doordat we toch veel in “blanke wijken” verbleven.

Vervolgens zijn we helemaal naar de kust gereden naar het plaatsje Knysna. Ook daar hebben we (met zon!) een berg beklommen met uitzicht over zee. Vanaf Knysna hebben de Gardenroute gevolgd. Dit is een erg mooie route langs de kust, met leuke plaatsjes en mooie uitzichten. We hebben uiteraard ook een pitstop gemaakt in Stellenbosch, waar we een wijntour hebben gedaan. Deze hebben we op de fiets gemaakt. Iets wat mij wel relaxed leek; lekker in het zonnetje op de fiets langs wijnboerderijtjes rijden. Helaas waren het steile bergen, mul zand, harde wind en…. regen! Als een paar verzopen katjes hebben we onze wijntjes geproefd. Maar al met al was het wel een leuke dag!
Daarna zijn we naar Capetown gegaan! Het weer was niet zo zonnig als in Nederland maar gelukkig meestal wel droog. We hebben daar uiteraard ook weer een berg geklommen; Lion’s head, verder hebben we Robben Island bezocht, de route van peninsula gereden en (in het donker!) de stad bezocht. In Kaapstad is een stuk minder criminaliteit dan in Pretoria en Johannesburg, waardoor we daar 's avonds wel over straat konden lopen. In Kaapstad verbleven we in de wijk Bo kaap, deze bestaat uit veel gekleurde huisjes. Ons huisje was van binnen én buiten groen, niet mijn favo kleur maar wel erg vrolijk, en het huisje stond uiteraard ook halverwege op een berg, zodat we deze ook een aantal keer hebben beklommen. De laatste avond zijn we als afsluiter naar een Zuid Afrikaans restaurant geweest. Hier hebben we (een laatste keer) van pap& sous, bobotie, kudu, springbok, krokodil en struisvogel genoten. Toch moet ik toegeven dat een lekkere bruine boterham met hagelslag me momenteel ook doet watertanden!

Mijn 10 weken Zuid Afrika zitten er op! Het was erg leuk, mooi en super gezellig. Toch zijn er dingen waar ik niet aan heb kunnen wennen, zoals het verschil tussen blanke en gekleurde mensen, de armoede (op straat en in het ziekenhuis) en de beperktheid om niet in het donker op pad te kunnen zonder auto. Ook heb ik me verbaasd over de mooie natuur zoals de vele bergen in Zuid Afrika (die we naar mijn idee ook allemaal beklommen hebben), de prachtige dieren en de kusten waar zelfs de bergen aan grenzen. Er is zo ontzettend veel te doen en te zien, dat ik zeker niet uitsluit dat ik nog een keertje terugkom! Maar dan kom ik wel in een beter seizoen, voor wat meer Afrikaanse zon! Al vind ik het ook een hele prestatie om na 10 weken Afrika net zo wit thuis te komen als toen ik wegging!
De tijd is omgevlogen en ik ben erg blij dat ik dit avontuur heb mogen meemaken. Morgen begint alweer het volgende, dan verhuis is voor drie maanden naar Eindhoven, waar ik weer een coschap chirurgie zal gaan doen. Natuurlijk zal ik me eerst nog moeten testen op TBC en MRSA maar ik hoop dat ik deze niet bij me draag. Ik ben erg benieuwd hoe dit coschap er hier aan toe gaat en ik denk dat de verschillen hierdoor alleen maar duidelijker zullen worden!

Iedereen bedankt voor de interesse, leuke berichtjes en lieve reacties! Mijn blog over Zuid Afrika is nu toch echt tot zijn eind gekomen. Voor meer verhalen en foto’s verwijs ik je om contact op te nemen met mijzelf. Dit kan vanaf nu weer op mijn Nederlandse telefoonnummer, maar dit mag uiteraard ook via de post, email of tijdens een gezellig avondje onder het genot van een (Zuid Afrikaans) wijntje.

Baie Dankie en tot ziens!Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Op 21 maart vertrek ik naar Pretoria om 8 weken lang het keuzecoschap chirurgie te lopen, in het academisch ziekenhuis van Pretoria. Vervolgens zal ik in twee weken naar Kaapstad reizen om op 31 mei weer op Schiphol aan te komen. Door middel van deze blog probeer ik jullie in het koude noorden een beetje op de hoogte te houden van mijn belevenissen en ervaringen in Zuid Afrika.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 1075
Totaal aantal bezoekers 3224

Voorgaande reizen:

21 Maart 2014 - 31 Mei 2014

Coschap in Pretoria, Zuid Afrika

Landen bezocht: