Waar is het feestje? Hier is het feestje! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisanne - WaarBenJij.nu Waar is het feestje? Hier is het feestje! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisanne - WaarBenJij.nu

Waar is het feestje? Hier is het feestje!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

08 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sinds afgelopen week sta ik op de plastische chirurgie afdeling. De eerste dag hebben we visite gelopen op de nek en hoofd afdeling. Daar hebben we erg veel wonden en behoorlijk grote tumoren gezien. De volgende dag zou een patient geopereerd worden aan een tumor op het gezicht, deze was al meer dan 6 jaar aanwezig en was inmiddels zo groot als een vuist. Erg indrukwekkend om te zien, iets waar mensen in Nederland in het algemeen niet zo lang mee doorlopen voordat ze naar een arts gaan. De volgende dag zou de grote operatie plaatsvinden maar helaas werd deze afgelast . De operaties van plastische chirurgie vind ik erg interessant, je ziet eigenlijk direct (een beter) resultaat. Zo hebben we vrijdag een interessante operatie bijgewoond, waar een gat in iemands been werd opgevuld met een stuk spier. Toch ben ik ook wel benieuwd hoe het resultaat van zulke operaties er over een paar maanden uitziet.

April/mei is een zeer goede tijd om naar Zuid-Afrika te gaan voor een coschap. Er zijn dan bijna meer vrije dagen dan werkdagen, te danken aan alle feestdagen zoals pasen, freedomday en arbeidsdag.
Gelukkig viel koningsdag in het weekend en hebben we ook deze feestdag uitgebreid kunnen vieren. Met Kingsday zijn we naar de Nederlandse ambassade gegaan. Uitgedost in het oranje hebben we daar genoten van poffertjes, kroketten, een rommelmarktje, Heineken biertjes, het Wilhelmus EN DJ Bart! Alleen het koekhappen en zaklopen ontbrak.

De volgende dag konden we onze feeststemming doorzetten met freedom day, het nationale feest van de afschaffing van de apartheid. Bij de Union Buildings was een groot feest ( soort bijeenkomst), inclusief President Zuma, die een ietwat langzame en in herhalingvallende toespraak gaf. Gelukkig hadden we tijdens de toespraak wat anders te doen, namelijk op de foto gaan met Zuid-Afrikanen. Wij waren de enige blanken die naar dit feest toegekomen waren. Tussen het poseren voor de fotos door ( “Picture! Picture!!!” als een echt model kreeg ik meer commando’s dan dat het netjes gevraagd werd ) heb ik zelfs nog een interview gegeven voor de Koreaanse tv. Ik denk echt dat dit mijn internationale doorbraak gaat worden. Al deel ik vast meteen mede dat ik afzie van elk contract, dat getrek en gesjor is toch niet echt mijn ding..
Na al de fotos en praatjes en de toespraak van Zuma, zijn we naar hetzelfde festivalletje geweest als vorige maand; Park acoustics. Hier hebben we heerlijk in het zonnetje gezeten en vooral niet zo veel gedaan. We mixten goed tussen de andere feestgangers, doordat hier alleen maar blanke Zuid Afrikanen waren. Een zeer groot contrast in 1 dag.

Op arbeidsdag ( deze wordt denk ik in Nederland “gevierd”met werk) wilden we graag naar het ziekenhuis gaan, aangezien we die maandag ook al hadden gemist door freedom day. Maar er waren geen poli’s of operaties, dus uiteindelijk zijn we die woensdagavond maar gaan stappen en hebben we donderdag lekker uitgeslapen (ook niet verkeerd) .

Afgelopen weekend zijn we met een stel naar Johannesburg geweest. Daar zijn we naar het apartheidsmuseum geweest. Voor het eerst in mijn leven ben ik tot sluitingstijd in een museum geweest. Er was veel te veel tekst, maar al met al een mooi museum, waar het verhaal over het ontstaan en afschaffing van de apartheid me toch ook wat duidelijker is geworden. Savonds zijn we uit geweest en de volgende dag zijn we weer naar de neighbourhoodsgood market geweest voor een heerlijke brunch.
Vervolgens zijn we snel terug gegaan naar Pretoria om een rugbywedstrijd (de blue bulls tegen de cheetahs ) bij te wonen met een stel rugby’ers die we met koningsdag in een cafe ontmoet hadden. Zij waren voor de Cheetahs, ik voor de Blue Bulls (die uiteraard ook hebben gewonnen). Ik heb wat meer inzicht gekregen in het spel ( er zijn erg veel regels), maar ik vond het vooral gezellig en leuk om meegemaakt te hebben. De fans van beide teams zitten hier gewoon lekker door elkaar.

Gister waren we uiteraard weer vrij, dit keer vanwege de verkiezingen. Er zou een kans zijn dat het onrustig zou worden in het land, maar daar heb ik (nog) niets van gemerkt. We zijn naar grotten geweest en hebben daarna gebraaid, een klein afscheidje voor mij, omdat ik morgen vertrek met mijn ouders en zus richting het Krugerpark. Zij zijn als het goed is net geland in Johannesburg en blijven voor 3,5 week hier in Zuid afrika. We hebben nog niet echt vaste plannen gemaakt, maar we willen in iedergeval vanaf hier met de auto rijden en uiteindelijk in Kaapstad uitkomen. Mocht er internet beschikbaar zijn dan zal ik nog wel een keer weer een update plaatsen, zo niet, dan zeg ik vast: tot in Nederland!Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Op 21 maart vertrek ik naar Pretoria om 8 weken lang het keuzecoschap chirurgie te lopen, in het academisch ziekenhuis van Pretoria. Vervolgens zal ik in twee weken naar Kaapstad reizen om op 31 mei weer op Schiphol aan te komen. Door middel van deze blog probeer ik jullie in het koude noorden een beetje op de hoogte te houden van mijn belevenissen en ervaringen in Zuid Afrika.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 3236

Voorgaande reizen:

21 Maart 2014 - 31 Mei 2014

Coschap in Pretoria, Zuid Afrika

Landen bezocht: